English interview below,
Swobodne tłumaczenie:
I kolejna z
moich podróży… Podróż do kraju
tulipanów, wiatraków, serów… i muzyki elektronicznej - Holandia….
Dokładnie Arnhem… Stukamy do
drzwi Gerta Emmensa.
Jesteś jednym z nielicznych muzyków, których miałam
przyjemność posłuchać na żywo… i to dwa razy. Raz w duecie z Ruudem Heij… raz z
Jeffreyem Hasterem. Również wiele z Twoich płyt zostało nagrane we współpracy z
innymi muzykami. Ty sam również brałeś udział gościnnie w cudzych
projektach. Czy to przypadek, czy po prostu lubisz tworzyć muzykę z innymi artystami… dzielić się nią…?
Gert Emmens: Nie jestem tak bardzo otwarty na współpracę, jak to może wyglądać.
Jeśli chodzi o strukturalne współdziałanie z kimś, muszę czuć silną więź z
osobowością, człowieka z którym współpracuję.
W przeciwnym wypadku, to nie zadziała… jak dla mnie. Zablokuje moją inspirację. Ludzie, o których wspomniałem
w odpowiedzi na Twoje następne pytanie, są mi bardzo bliscy, jest między nami
bardzo silna duchowa więź. Cóż jest w tym ważne -zamiast odrzucania tego co ktoś inny zaproponuje. Oznacza to, że musisz być gotów zaakceptować i uszanować fakt, że ktoś tworzy muzykę w
sposób, w jaki sam byś tego nie zrobił.
Tylko wtedy to może działać perfekcyjnie -
tak myślę.
Rzecz się ma troszeczkę inaczej, jeśli chodzi
krótkoterminową współpracę, jednorazowy występ z kimś, zagranie partii solowej na cudzym albumie, spotkanie w celu nagrania po prostu jakiegoś kawałka. W tym
aspekcie, myślę, że mogę pracować z większością ludzi, chyba że się nie lubimy :).
Sprawa z Jeffreyem była inna. Przede wszystkim dlatego, że
Jeffrey jest wciąż bardzo młodym chłopcem. Stąd wynikał odmienny sposób komunikacji między nami. Stawiało mnie to
raczej w roli swego rodzaju mentora. Jeffery jest nadzwyczajnie utalentowanym
muzykiem. Pomiędzy dwoma częściami koncertu
na E-day Festival, odbyliśmy małe jam-session - Jeffrey improwizując na syntezatorach, ja na
perkusji. Zakończyliśmy wszystko czymś w rodzaju mikstury prog-rocka i fusion.
Zadziwiające, ile on w tym wieku już
potrafi. Również bardzo odświeżające
dla takiego staruszka jak ja.
Jednak „partnerem muzycznym” mojego życia, jest bez
wątpienia Ruud Heij. Obchodziliśmy właśnie dziesiątą rocznicę naszej
współpracy. Nie ma chyba potrzeby wspominać tu, że jesteśmy bardzo bliskimi
przyjaciółmi. Sposób w jaki wyczuwamy wzajemnie swoją muzykę jest zdumiewający. Po
jednej zagranej nutce przez któregoś z nas, budzi się chemia miedzy nami… Nagrywaliśmy
całodniowe sesje raz na dwa miesiące, często nie przygotowując się do nich
wcześniej. Po prostu siadaliśmy i zaczynaliśmy grać (Ruud zaczynał przygotowywać sekwencję) a
inspiracja niezwłocznie sama przychodziła.
Potem naciskaliśmy guzik RECORD i nagrywaliśmy kawałek - przeważnie 2 lub 3
razy w wersji podstawowej. Jeśli chodzi
o nasze ambientowe utwory, praktycznie nic więcej nie
zostawało już do zrobienia w
późniejszym czasie - czasami jakieś
drobiazgi i kawałeczki. Jeśli chodzi o utwory z sekwencerami, najczęściej kończyłem je we własnym studio. A naszą współpracę będziemy kontynuować tak długo, dopóki nie będziemy na to za
starzy…
Wspomniałam wcześniej o Ruudzie Heiju i Jeffreyu Hasterze.
Kto jeszcze stanął na Twojej muzycznej drodze? A kto jeszcze nie stanął,
ale z kim miałbyś ochotę zagrać
wspólnie koncert, albo nawet nagrać płytę – jeśli to nie sekret oczywiście?
G.E.: Zbyt wiele było tego, by to wszystko spamiętać ;). Grałem i na perkusji i na instrumentach klawiszowych
w wielu formacjach przez wiele lat, co znaczy że w tym czasie współpracowałem z
wieloma muzykami. Dobrze byłoby
wspomnieć tych z nich, którzy odegrali (wciąż odgrywają) ważną rolę w moim muzycznym życiu:
Rene Schermer: Jest gitarzystą z którym grałem ponad 10 lat.
Zetknęliśmy się ze sobą w naszej pierwszej wspólnej formacji w 1978 roku i ciągle
pozostajemy w kontakcie. Zawsze był wspaniałym przyjacielem. Teraz jest
profesjonalnym nauczycielem gry na gitarze.
Peter Leijdsman: Peter i ja spotkaliśmy się w 1989 roku, grając
w jednym zespole - on na gitarze
basowej, ja na syntezatorach. Potem, jeszcze tego samego roku
postanowiliśmy zacieśnić
naszą współpracę. Ponad 10 lat graliśmy
kombinacje różnych stylów: fusion, popu, rocka, ballady i innych. Peter stał się dla mnie naprawdę bliskim przyjacielem. Około 2000 roku
znudził się graniem na gitarze basowej i wymienił ją na syntezatory i software.
Co oznaczyło oczywiście także zmianę naszego stylu. Zaczęliśmy grać lounge, a z
czasem zbliżyliśmy się do trance. Po 2003 roku zaprzestaliśmy wspólnego grania.
Peter był bardzo zajęty swoją pracą, a ja swoją muzyką elektroniczną. Ostatnio
znów jesteśmy w kontakcie i
przerobiliśmy kilka naszych starych numerów. Kilka lat temu Peter wydał solowy album pod
swoim artystycznym pseudonimem Sonic
Metro.
Candenced Haven: Spotkałem ją w 2009 roku, kiedy pracowała nad swoim debiutanckim albumem „Peregrination”. Zostaliśmy przyjaciółmi i rozpoczęliśmy naszą współpracę. Znajdziesz jej pierwsze
efekty na wspomnianym wyżej albumie. Candenced
po jakimś czasie słała się kimś znacznie ważniejszym niż przyjaciel… to
znaczy, że współpraca którą kontynuowaliśmy po wydaniu „Peregrination” zawsze opatrzona była czymś więcej…. Nazwij to
przyjemnym uniesieniem w inspiracji, ponieważ było to oparte o uczucie dwojga
ludzi. Po ukończeniu naszego drugiego wspólnego albumu „Mystic Dawn” Cadenced
zaczęła eksperymentować z różnymi, bardziej nowoczesnymi beat-orientalnymi
stylami. Dubstep, Trance, nie znam właściwych określeń na tę
muzykę. Znalazła gatunek muzyczny jej
odpowiadający i w podobnym stylu zostanie wydany jej najnowszy solowy album.
Jednak taka zmiana stylu oznacza,
że nie będziemy już w chwili obecnej współpracować.
Shamima: Shamima jest profesjonalną tradycyjną śpiewaczką (grającą również na
fisharmonii) z Bangladeszu. Spotkaliśmy się kilkukrotnie podczas moich wizyt w tym
kraju. Postrzegam tę współpracę jako bardzo interesującą i odświeżającą,
ponieważ jej styl nigdy był bliski temu co robiłem do tej pory. Pomagałem jej czasem przy kompozycjach, miksowaniu czy masteringu w nagrywaniu
jej płyty - w co zaangażowana
była także Cadenced Haven. Aktualnie także pracujemy nad kilkoma utworami. Efektem będzie
kombinacja jej tradycyjnego śpiewania i mojego zachodniego stylu komponowania.
W odpowiedzi na drugą część pytania: nie mam listy życzeń w
tym zakresie. Zobaczymy co będzie. Tak jak
było w sprawie Jeffreya. Wciąż spotykam
różnych muzyków, rozmawiamy o możliwości nagrania jakiś utworów czy nawet o
wspólnej sesji nagraniowej. Z Ronem Bootsem rozmawiamy już tak od kilku dobrych lat o zrobieniu „czegoś” razem. Zawsze jednak
brakuje czasu… Synth.NL i ja mamy plany nagrać także jakiś kawałek, kiedyś… i z Remy’m rozmawiałem także o sesji nagraniowej w jego
studio. Jak dla mnie, nie ma pośpiechu w tej kwestii. Pojawiła się
tak żezupełnie nowa możliwość takiej
muzycznej współpracy, ale na tym etapie nie jestem upoważniony powiedzieć nic
więcej.
Wiem, że również na Twojej najnowszej płycie pojawią
się zaproszeni muzycy. Kto to będzie?
Powiedz proszę kilka słów o tym
materiale. O czym jest ta płyta? Skąd się wziął w ogóle pomysł na jej temat?
G.E.: Matzumi użyczyła swojego głosu w dwóch utworach. Jej
prawdziwe nazwisko to Katrin Manz.
Oprócz wokalu jest również dobrze znana ze swojej gry na klawiszach,
poza tym tworzy naprawdę świetną muzykę. Na
ten album potrzebowałem kobiecego głosu, ponieważ płyta ta opowiada właśnie o kobiecie, a Matzumi znałem już wcześniej, ponieważ w 2010 roku współpracowaliśmy razem krótki
czas.
Natxo Ajesno-Fernandez, to znajomy Hiszpan, który mieszka w
Holandii. Nie jest on co prawda muzykiem, ale użyczył
swojego głosu w narracji hiszpańskiego wiersza na tej płycie.
Sam album zatytułowany jest „The Day After”. To historia o kobiecie, która prowadzi
perfekcyjne życie przy boku miłości swojego życia. Któregoś ranka jednak budzi
się i spostrzega, że jest sama. Jej
ukochany znika. Album to opowieść o tej chwili. Emocje przez które przechodzi ta kobieta, nadzieja która gaśnie, kiedy
on nie wraca itd. Myślę, że to jedna z gorszych rzeczy, które mogą zdarzyć się w życiu człowieka. Zaczerpnąłem
ten pomysł oglądając podobne sytuacje w kilku filmach. Mimo, że to bardzo dramatyczna
historia nie znaczy to, że cała muzyka na tej płycie jest smutna. Tak, ma melancholijne
momenty, ale można także na niej znaleźć i rytmiczne utwory.
Początki Twojej kariery sięgają lat 90. i słuchając co w tym czasie stworzyłeś można znaleźć wiele muzycznych
smaczków… odcieni… rodzajów? Nie lubię szufladkować muzyki… muzyków… Co Ty sam myślisz na temat tego co tworzysz… Jak
sam nazwałbyś swoją muzykę?
G.E.: Swoją drogę muzyczną rozpocząłem znacznie wcześniej. Już w
1976 roku wraz z przyjacielem stworzyliśmy duet grając coś w rodzaju muzyki
elektronicznej. Zachowałem nawet taśmę z tego okresu. W tym czasie przeważnie
używaliśmy elektronicznych organów i perkusji naszych ojców.
W sprawie Twojego pytania o to, co sam myślę, na temat tego
co robię : tworzenie sztuki i nie ma tu znaczenia czy jest to muzyka, malarstwo
czy cokolwiek innego jest zawsze
momentem w czasie. To sposób w jaki artysta wyraża siebie samego w tym
specyficznym momencie, pod wpływem określonego nastroju, z danymi umiejętnościami i doświadczeniem. Po
ukończeniu dzieła, on lub ona rozpoczyna prace nad następnym, które nigdy nie
będzie już takie samo jak to poprzednie,
ponieważ jego/jej nastój nigdy nie będzie już taki sam, ani umiejętności, ani doświadczenie.
Bardzo często jest tak, że artyści postrzegają swoje ostatnie dzieło, jako to
najlepsze, dlatego właśnie, że jest najbliższe temu jak właśnie się czują, co
potrafią stworzyć i jakie doświadczenia
pozwoliły im dojrzeć w międzyczasie. Co oznacza również, że nie czują się do
końca zadowoleni z dzieł które ukończyli
wcześniej - odkąd te nie odzwierciedlają
tego jak rozwinęli. W ten sposób działa
to również u mnie. Nie jestem zadowolony z moich poprzednich płyt „Light The Light” i „Elektra”. Mogłyby być zrobione naprawdę lepiej. O innych
albumach mogę myśleć – ok byłem w innym okresie swojego życia i w innym nastroju, więc są one odbiciem tego jak wtedy się czułem, z
wszystkimi moimi ograniczeniami i z tym
co potrafiłem zrobić na ten moment. Odpowiedź na pytanie jak nazwałbym swoją własną muzykę:
nie ukazuje mi się tu żadna specyficzna
nazwa. Może symfoniczna muzyka elektroniczna?
Coś w tym rodzaju.
Wydaje się, że jesteś muzykiem uniwersalnym. Człowiek
orkiestra. Grasz na syntezatorach,
perkusji, gitarze, saksofonie… śpiewasz… Pominęłam coś?
G.E.: Myślę, że gram na kilku różnych instrumentach zasadniczo z dwóch powodów. Po pierwsze mój tata był muzykiem i zgadnij co? Sam grał na wielu instrumentach i śpiewał w chórze. Znaczyło to tyle, że w domu zawsze było sporo sprzętu grającego i miało to ewidentnie wpływ na moje zamiłowanie do muzyki. Znaczyło to również, że ojciec zachęcał mnie do gry i płacił za każdy instrument który wybrałem ( począwszy od trzyletniego dziecka, kiedy to pojawiło się prawdziwe zainteresowanie muzyką). Kiedy jako mały chłopiec otrzymałem od mojego starszego brata dwie pałeczki do gry na perkusji i zacząłem uderzać nimi we wszystko co się tylko nadawało, ojciec widocznie zauważył w tym coś, co mu się podobało, dlatego, że wkrótce w domu pojawił się zestaw perkusji, na którym mogłem dalej ćwiczyć. Jest odpowiedzialny również za to, że otrzymałem również klasyczne wykształcenie z gry na organach i perkusji. Drugi powód to to, że jest to część mojej osobowości. Potrzebuję wiele zmian w swoim życiu. Szybko się nudzę, jeśli robię coś zbyt długo. To prawdziwy powód dlaczego gram na kilku instrumentach i tworzę kilka gatunków muzycznych - a nie pozostaję tylko przy muzyce elektronicznej.
Rozmawialiśmy o najnowszym projekcie „The Day After”… ale
co dalej? Może są już jakieś kolejne plany? Pomysł na następną płytę? Przez ostatnie lata byłeś bardzo
pracowity - może po prostu czas na
odpoczynek?
G.E.: Życie toczy się dalej… tworząc dalej również i muzykę. Ruud i ja jesteśmy ostatnio bardzo aktywni.
Nagrywamy nasze utwory z sekwencerami i więcej i jeszcze więcej ambientowych.
Na naszym nowym wspólnym albumie również
zagram na gitarze. Wszystko jest
właściwie już nagrane a materiału
jest tyle, że starczyłoby na kilka albumów. Pracuję również nad nowym
progrockiem, ale w tym tempie będę potrzebował jeszcze kilka lat zanim ukończę tę
płytę. Pomijając poprzednie projekty pracuję również nad nową muzyką
elektroniczną. Wygląda na to, że będzie to raczej bardziej tradycyjny (czytaj: retro) album,
niż „The Day After”. No i jest jeszcze projekt z Shamimą. Odnosząc się do
Twoich ostatnich słów: muzyka jest moim życiem. Nie mogę żyć nie tworząc
muzyki. W ten sposób mogę wyrazić
wszystkie moje uczucia i emocje.
Czy przewidujesz jakieś kolejne koncerty w najbliższym czasie? Może w Polsce? Masz tu rzeszę wiernych
słuchaczy z Mariuszem Wójcikiem na czele?
G.E.: Muszę byś bardzo ostrożny z pozytywną odpowiedzią, ot tak na
to pytanie, odkąd zacząłem podupadać na
zdrowiu. Zobaczymy co przyniesie
przyszłość. Na ten moment, nie mam na tyle siły aby daleko podróżować i dawać koncerty z całym związanym
z tym stresem… instalowania aparatury…
tak więc... Chciałbym w końcu dać kiedyś koncert w Polsce – jednak na razie nie
mogę. Natomiast planuję przyjazd do Polski na weekend jesienią by spotkać
kilkoro z Was, choćby dlatego, że jestem winny to Mariuszowi. Jest prawdziwym promotorem mojej muzyki i
wiele mu zawdzięczam. Nie mam wątpliwości, że zamierza przeczytać ten wywiad,
więc: dziękuję Ci bardzo Mariusz!
Czy jest coś na muzycznym
poletku czego chciałbyś jeszcze spróbować? Wydajesz się być dojrzałym i
spełnionym muzykiem . Może masz jednak
jakieś niespełnione muzyczne marzenie?
G.E.: Nie zupełnie. Na scenie, dając koncert większą przyjemność
znajduję w graniu z innymi muzykami niż
w graniu solo. A jeśli mówimy o scenie
muzyki elektronicznej, granie na perkusji w trakcie takiego wydarzenia daje mi naprawdę wielką frajdę. Więc chciałbym kiedyś
zagrać na wielkiej scenie, na perkusji w
trakcie wielkiego multimedialnego show. Poza sceną, w studio z ogromną przyjemnością
nagrałbym muzykę filmową. Nawet były
takie plany - zrobienia muzyki do
dokumentu o Andach przez Pablo Magne z Argentyny, ale wygląda na to, że filmy
dokumentalne trafiły czasowo do zamrażarki.
Życzę Ci, żeby się spełniło
i to i te inne marzenia … i nie
tylko te muzyczne. Dziękuję za rozmowę. Wszystkiego dobrego.
G.E.: Bardzo proszę
Aleksandra. I wielkie dzięki za życzenia :). Dziękuję za pytania, czuję się zaszczycony. To była
przyjemność odpowiedzieć na nie.
------------------------------------------------------
And next of my journeys … Trip to the land of tulips, windmills, cheeses…. and electronic music. Netherlands… precisely Arnhem. We are knocking at Gert Emmens’ door.
You are one of very few musicians, who I had the
pleasure to listen to alive… and even twice. Once in duet with Ruud
Heij … secondly with Jeffery Haster. A lot of your albums were also recorded in
collaboration with other musicians. Sometimes You were a music guest
in other projects too. Is it a coincidence or do you just like creating
music with other artists… share music with them?
I am not so open to collaborations as it might look … When it comes to
structural collaborations, I have to feel a strong connection with the
personality I am collaborating with. Otherwise, it won’t work for me. It will
block my inspiration. The people I mention after your next question are all
very close to me, there is a strong spiritual connection between us. What also
counts in this, is that a collaboration must be a mixture of two ideas becoming
one piece of music instead of not accepting what the other one comes up with.
It means that you must be able to accept and respect that the other is doing
things musically you wouldn’t do yourself. Only then it can work out
perfectly, I think.
Things work a bit different for me when it comes to a short co-work, performing once with someone, playing a solo on someone’s album, coming together for making just one track together. On that aspect, I think I can collaborate with most people, unless we don’t like each other .
The thing with Jeffrey was different. That is mostly because Jeffrey is a very young boy. It resulted in a different way of communicating, it gave me more some kind of a mentor role. Jeffrey is an extremely talented musician. Between two sets we performed at the E-day festival, we jammed a bit Jeffrey improvising on the synths, me on the drums. We ended up playing a mixture of progrock and fusion. Amazing what he can already do at this age. Very refreshing too, for an oldie like me.
Things work a bit different for me when it comes to a short co-work, performing once with someone, playing a solo on someone’s album, coming together for making just one track together. On that aspect, I think I can collaborate with most people, unless we don’t like each other .
The thing with Jeffrey was different. That is mostly because Jeffrey is a very young boy. It resulted in a different way of communicating, it gave me more some kind of a mentor role. Jeffrey is an extremely talented musician. Between two sets we performed at the E-day festival, we jammed a bit Jeffrey improvising on the synths, me on the drums. We ended up playing a mixture of progrock and fusion. Amazing what he can already do at this age. Very refreshing too, for an oldie like me.
But the partner in music of my life,
without any doubt, is Ruud. We just celebrated our first 10 years of
collaboration. There is no need to say that we are very close friends. The way
how we feel each other musically is amazing. Only a note has to be played by
one of us and the chemistry between us starts. We have recording sessions once
every two months or so, for an entire day. Often, we don’t prepare anything. We
just sit and play a bit (or Ruud starts preparing a sequence) and inspiration
comes up right away. Then we press RECORD and record a piece. Mostly we
record a same basic track 2 or 3 times. When it comes to our
ambient tracks, hardly anything has to be done afterwards, sometimes some bits
and pieces. When it comes to tracks with sequencer, mostly I finish them in my
studio. We will continue our collaboration until we are getting too old for it
…
I mentioned
earlier Ruud Heij and Jeffrey Haster. Who else crossed your music
path? And who didn’t, but who would you like to play a gig with … or even
record some stuff? If it isn’t a secret of course.
Way too much to mention here I suppose. I played drums and
keys in many bands for many years so there have always been
collaborations with many musicians. Well, to mention some names who have played
(or still play) an important role in my musical life, regarding collaborations:
René Schermer: he is a guitarist I played more than 10 years with. We met in our first band in 1978 and still are in contact with each other. He has always been a great friend. René is now a professional guitar teacher.
Peter Leijdsman: Peter and me met in 1989 in a band he was playing the bass guitar and I was playing synths. Later on that year we decided to go on with each other. For more than 10 years we played a combination of styles: fusion, pop, rock, ballads etc. Peter became a very close friend. Around 2000 he was bored with playing the bass, and switched to synths and software. It meant that we changed our styles of music as well. Starting off with lounge and after that with a style close to trance. After 2003 we stopped. Peter got very busy with work, and I with my electronic music. But recently we are in contact again, and I have been re-editing many of our electronic tracks. Peter has released an album under his artist name Sonic Metro a number of years ago.
Cadenced Haven: I met her in 2009. She was working on her debut album Peregrination, we became friends and started collaborating. You find our first collaborations on her album. A bit later, she became much more than a friend … It means that the collaboration we continued after the release of Peregrination had always something extra... Call it a pleasant boost of inspiration caused by the feelings two people can have for each other. After the release of our second album Mystic Dawn, Cadenced Haven started to experiment with different, more modern and beat-oriented styles of music. Dubstep, Trance, I don’t know the exact names for it. When she finds a style to go on with it will result in a new solo album I suppose. But this change of style means we are not collaborating anymore for the time being.
Shamima: Shamima is a professional traditional singer/harmonium player of Bangladesh. I have met her a couple of times during my visits to Bangladesh. I find this collaboration very interesting and refreshing since it is a style of music I was never familiar with. I have helped her for some time with composing and mixing and mastering tracks for her album (in which also Cadenced Haven was involved). At this moment there are some tracks we are working on. The result is a combination of her traditional singing and my western way of composing.
René Schermer: he is a guitarist I played more than 10 years with. We met in our first band in 1978 and still are in contact with each other. He has always been a great friend. René is now a professional guitar teacher.
Peter Leijdsman: Peter and me met in 1989 in a band he was playing the bass guitar and I was playing synths. Later on that year we decided to go on with each other. For more than 10 years we played a combination of styles: fusion, pop, rock, ballads etc. Peter became a very close friend. Around 2000 he was bored with playing the bass, and switched to synths and software. It meant that we changed our styles of music as well. Starting off with lounge and after that with a style close to trance. After 2003 we stopped. Peter got very busy with work, and I with my electronic music. But recently we are in contact again, and I have been re-editing many of our electronic tracks. Peter has released an album under his artist name Sonic Metro a number of years ago.
Cadenced Haven: I met her in 2009. She was working on her debut album Peregrination, we became friends and started collaborating. You find our first collaborations on her album. A bit later, she became much more than a friend … It means that the collaboration we continued after the release of Peregrination had always something extra... Call it a pleasant boost of inspiration caused by the feelings two people can have for each other. After the release of our second album Mystic Dawn, Cadenced Haven started to experiment with different, more modern and beat-oriented styles of music. Dubstep, Trance, I don’t know the exact names for it. When she finds a style to go on with it will result in a new solo album I suppose. But this change of style means we are not collaborating anymore for the time being.
Shamima: Shamima is a professional traditional singer/harmonium player of Bangladesh. I have met her a couple of times during my visits to Bangladesh. I find this collaboration very interesting and refreshing since it is a style of music I was never familiar with. I have helped her for some time with composing and mixing and mastering tracks for her album (in which also Cadenced Haven was involved). At this moment there are some tracks we are working on. The result is a combination of her traditional singing and my western way of composing.
Regarding the 2nd question: I don’t have a wish list. We’ll
see what comes up. Like with the thing with Jeffrey. Now and then, when I meet
other musicians, we are talking about doing a track together or a recording
a session. Ron Boots and me have been talking for quite years about doing
making some music together. But there is always this lack of time … Synth.NL
and me have plans to do a track, once … And Remy and me have been talking about
a recording session in his studio. For me, there is no hurry. There
is another possible collaboration coming up, but at this stage I am not allowed
to say much more about it.
I know that on your new record there will also
appear some invited musicians. Who are they? Tell me a little bit about this,
please. What is this record about ? How did you get the idea of such
a theme of this music from?
Matzumi did voices on two tracks. Her real name is Kathrin Manz. Besides
vocals she is also well-known for her keys playing and she makes
really great music. But for this album I wanted a female voice, since the
subject of the album is about a woman. I already knew her, because
in 2010 we collaborated for a short period.
Natxo Asenjo-Férnandez is a Spanish man who I know, living in the Netherlands. He is not a musician, but he was willing to narrate a Spanish poem.
Natxo Asenjo-Férnandez is a Spanish man who I know, living in the Netherlands. He is not a musician, but he was willing to narrate a Spanish poem.
The album is entitled The Day After. It is a story about a
woman, who is living a perfect life along the side of the love of her life. Then,
one morning when she wakes up, she finds out that she is alone. Her
love has vanished. The album describes the story from of that
moment. The emotions she is going through, hope that fades away when he is
not returning etc. I think it is one of the worse things that can happen to a
person’s life. I got the idea by seeing the situation in several movies.
The quite dramatic story doesn’t mean by the way that the music on the album is sad overall. Yes, it has its melancholic moments, but there is also quite some rhythm and sequences on it.
The quite dramatic story doesn’t mean by the way that the music on the album is sad overall. Yes, it has its melancholic moments, but there is also quite some rhythm and sequences on it.
Beginnings of Your
carrier range the 90s of the last century and while listening to
what you created in those times can one can find a lot of music tastes… shades…
kinds… I don’t like pigeonholing music… musicians… What do you think about all
what you created. How would you name your music yourself….
I started making music way earlier. Already in 1976 a
friend and me formed a duo making some kind of electronic music. I even have a
tape left from this period. We mostly used the electronic organs from our
fathers, and I drummed as well.
Concerning your question about what I think about what I created: creating
art, no matter if it is music, paintings or whatsoever is always a moment in
time. It is a way how an artist expresses him/herself at that specific moment,
under the influence of mood, skills, experience. After finishing a
piece of art, he/she will start with another one, but it will never be the same
because the mood, skills and experience will be
different. It’s very often that artists find their latest
creation the best, simply because it comes most close to how they feel and how
the skills and experiences have grown in the meantime. It can also mean that
they are not very satisfied anymore with former creations since it doesn’t
apply anymore to how they developed in the meantime. In a way, that counts
for me as well. I am not satisfied with my early creations Light The Light and
Elektra. It really could have been done much better. But with any other of my
albums I can think: ok, another time, another mood, just reflecting how I was
feeling then and within the limitations of my skills of that moment.
The answer how to name my own music: I can’t come up with a specific name. Symphonic electronic music maybe? Something like that.
The answer how to name my own music: I can’t come up with a specific name. Symphonic electronic music maybe? Something like that.
It seems you are a universal musician. The
Orchestra-Man. You play the synthesizer, drums, guitar, saxophone… you sing….
Did I miss anything? Is it anything that Gert Emmens can’t do?
I think playing several
instruments is caused by two main reasons. First, my dad was a musician. He
played several instruments himself and he sang in a choir. It means there were
always several instruments in our house and I think I got influenced by dad’s
interests in different
instruments. It also means that he stimulated and sponsored me with every
instrument I chose (being the only child out of three who had a real interest
in playing). When I got two drumsticks from my elder brother at a young
age and started to beat everything I could beat with it, he
apparently heard something he liked, because soon there was a drum-kit in the
house on which I could continue my practicing . He is also responsible for
the fact that I got a classical organ and drums training .
The second reason is that it is a part of my personality. I need many
changes in my life. I am easy bored with things. That’s why I play more
instruments and do more musical styles rather than EM only.
We were talking
about the new project “ the Day After”… but what later ? Are there already any
further plans? Maybe any idea for the next record? Throughout
last years you were very hardworking – maybe it is time for a rest at last.
Life goes on, making music as well. Ruud and me have been very active
together lately. We combine our sequencertracks more and more with ambient
tracks. And on our next albums I will play the guitar as well. It’s
all recorded, there is enough music for a number of albums. Now and then,
I am working on some new progrock, but in this tempo, it will take some years
before there is a new progrockalbum. Besides , I am working on
new electronic music. As far as I can see now, it will be way more traditional
(read: retro) rather than The Day After is. And then there is the project with
Shamima.
Regarding your last words: music is my life. I cannot live without making music. Making music is how I can express my feelings and my emotions.
Regarding your last words: music is my life. I cannot live without making music. Making music is how I can express my feelings and my emotions.
Do you plan any concerts in the nearest future? Maybe
in Poland? You have here the crowd of true fans with
Mariusz Wójcik as a leader.
I have to be careful with saying, yes, just like that, since lately my
health has been not that well. We will see what future brings. At this
moment, I just don’t have enough energy to travel far and give concerts with
all the stress of building up the gear and so. I’d like to perform
in Poland at least once. But for the time being, I can’t. Instead, I am
planning to come to Poland for a weekend during the autumn to meet some of you,
and I am obliged Mariusz at least! He is a real promoter
of my music, I owe him one! Without any doubt, Mariusz is going to read
this interview, so: thank you very much Mariusz!
Would you still like to try anything new on music
stage? You seem a matured and fulfilled musician. Do you still have any
unfulfilled dreams in this area?
Not really. I enjoy playing with other musicians on stage more than playing
solo. And when it comes to playing electronic music on stage, drumming is
giving me quite pleasure. So, I would
like to play on stage in a bandformat, on drums, with a great
multimedia show. Off-stage, in the studio, I would love to make
filmscores. There have been plans to do so for a documentary about the Andes
mountains by Pablo Magne from Argentina, but it seems the documentary is in the
freezer for the time being.
I wish your dream came true… this one and others.. not
only these connected with music… Thank You for a talk. Good Luck
Most welcome Aleksandra. And many thanks for the wishes. Thank you for the
questions, I feel honored. It was a pleasure to answer them.
We are committed to giving the best buy musical instruments online. Sonorous is a company established in Hyderabad that provides online music lessons. Raga and tala are the two fundamental aspects of Indian classical music. The fabric of a very sophisticated melodic structure is formed by the raga, which is built on a varied repertoire of swara (notes including microtones), while the tala measures the time cycle. So, in our Indian Music classes for kids, we place a strong emphasis on producing Indian music and teaching the kids from the ground up; there are a variety of approaches for developing Indian music compositions. If you require any additional information, please do not hesitate to call us at 09154039250.
OdpowiedzUsuń